A fogágybetegség számos olyan, a fogágyra lokalizálódó betegséget, tünetet foglal magában, melynek hátterében egyéb – akár szisztémás – megbetegedés is állhat. A fogágybetegség leggyakoribb típusa a fogágygyulladás, melyet azonban mindig megelőz az íny gyulladása.

Az fogágybetegségek kialakulásáért az étkezések során kialakuló vékony, baktériumokból álló biofilm, az úgynevezett plakk a felelős. Ha nem tisztítjuk megfelelően a fogainkat, ez a plakk idővel megkeményedik, fogkővé alakul, a benne élő baktériumok pedig ínygyulladáshoz vezetnek.

A gyulladt íny megduzzad, elválik a fogfelszíntől, ezzel szabad utat engedve a baktériumok fogágy felé történő vándorlásának és megtelepedésének, amely a szövetek pusztulásához és végső soron a tasakok kialakulásához vezet.

Az így kialakult fogínygyulladás és folyománya, a fogínysorvadás könnyen vezethet az állcsont gyulladásához, amely a fog tartószerkezetének meggyengüléséhez, a fog elmozdulásához, súlyos esetben akár elvesztéséhez is vezethet.

Az időben felismert fogágybetegség visszafordítható, súlyos állapotában megállítható és kezelhető. A kezelés többféle módon történhet:

1. Rendszeres dentálhigiéniai kezeléssel, mely alapvetően a fogkő és a plakkok rendszeres eltávolítását jelenti. A dentálhigiéniai kezeléseket érdemes legalább 3-6 hónaponként elvégezni.
  2. Az íny alatti fogkő alapos eltávolításával
  3. Zárt kürettel – mely a kialakult tasakokban lerakódott baktériumok számának csökkentését célozza meg. Az eljárás során az orvos speciális kéziműszerrel, vagy ultrahangos depurátorral tisztítja meg a fogtasakokat, illetve lecsiszolja a foggyökér egyenetlenségeit, hogy csökkentse a későbbi lerakódások kialakulásának valószínűségét.
  4. Nyitott kürettel – melyre súlyosabb fogágybetegség esetén kerül sor. Nyitott küret esetén az orvos feltárja a gyulladt területet, kitisztítja a gyökér felszínét, eltávolítja a plakkokat és a gyulladt szöveteket és fertőtleníti a területet.

Minden kezelés alapvető sikerének kulcsa a páciens egyéni szájhigiénéje. A kezelés alatt és után egyaránt tökéletesen lepedékmentes fogazatra van szükség a gyógyulás biztosításának, a gyulladásmentes állapot fenntartásának, illetve a kiújulás megelőzésének érdekében, ezért fontos a rendszeres szájhigiénés kezeléseken való megjelenés és az otthoni fogápolásra irányuló orvosi utasítások maradéktalan betartása.